Lisa Wallin

PYSSLIGHETER

Lingonfudge på påskgodispysslardagen!

Publicerad 2014-04-15 17:33:00 i Bakning,

 
På min påskgodispysslardag gjorde jag även lingonfudge. Både lingon och vit choklad är en stor favorit hos mig, så en kombination mellan dessa två ingredienser kunde knappast bli fel!
Receptet hittade jag på ICA:s hemsida, men jag ökade mängden lingon något mot vad som stod i receptet.
 
LINGONFUDGE
 
  • 3 dl socker
  • 1,5 dl mjölk
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1 msk ljus sirap
  • 50 g vit blockchoklad
  • 50 g smör
  • 1 dl frysta lingon

Rör ihop socker, mjölk, grädde och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka blandningen på medelvärme tills den är 125 grader. Rör om då och då!

Ta av kastrullen från spisen. Blanda i den vita chokladen och smöret. Låt alltsammans svalna till 70 grader. Rör inte!

Blanda sedan ner de frysta lingonen. Häll i en bakplåtsklädd form (12 cm x 12 cm). Låt stelna i kyl. Lingonfudgen är nu klar att skära i bitar!

 

Lycka till!

 

// Lisa

 

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2014-04-16 06:15:34

Åå jag måste testa! Både dessa och citrontryfflarna. Citron är helt klart en favorit hos mig, allt med citron är gott!

Svar: Vad roligt...lycka till!
Lisa Wallin

Postat av: MADDISENJ.SE

Publicerad 2014-04-16 11:19:51

Mums vad gott det där lät!

Svar: De är verkligen goda! :)
Lisa Wallin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Wallin

Passion för pyssligheter...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela