Lisa Wallin

PYSSLIGHETER

Hemmagjorda marshmallows

Publicerad 2014-04-17 11:24:00 i Bakning,

   
Jag trodde inte att man kunde göra egna marshmallows, men det kan man absolut! Så mycket godare och alldeles mjuka och färska...
Jag färgade min marshmallows gula för att det är påsk. Själv gillar jag marshmallows, men min mamma är som tokig i dem, så det ska bli spännande att höra vad hon tycker om hemgjorda. Jag har nämligen skickat en påse till henne i påskpresent!
 
MARSHMALLOWS
 
  • 2,5 msk gelatinpulver
  • 2,5 dl vatten
  • 3,75 dl strösocker
  • 2,5 dl ljus sirap
  • 0,25 tsk salt
  • 2 msk vaniljsocker
  • Karamellfärg
  • Solrosolja
  • Florsocker

Blanda gelatinpulvret med 1,25 dl vatten och låt det svälla och mjukna.

Ta under tiden fram en kastrull och häll i socker, sirap, salt och resten av vattnet. Låt allt smälta samman på svag värme, rör hela tiden. När allt smält, koka sockerlagen till 120 grader.

Häll den heta sockerlagen försiktigt över gelatinet. Rör ihop allt och vispa med elvispen tills smeten är vit och riktigt kladdig. Tillsätt vaniljsockret och karamellfärgen mot slutet.

Klä en form med ugnsfolie och pensla den med solrosolja. Häll sedan i smeten.

Låt stå över natten! Skär dem sedan i lagom stora bitar och rulla marschmallowsarna i florsocker.

 

 

Lycka till!

 

// Lisa

 

 

Kommentarer

Postat av: Milina Salihodzic

Publicerad 2014-04-18 01:39:16

åh det där måste bara testas!

Svar: Gör det...enkelt och såååå gott! :)
Lisa Wallin

Postat av: Margareta Harrysson

Publicerad 2014-04-19 10:11:49

Försvinnande goda! Väntar på nästa leverans..../Mamma

Svar: Tack mamma! Snart kommer ny leverens! :)
Lisa Wallin

Postat av: Petra Z

Publicerad 2014-04-20 17:18:06

Tack för tipset! Måste testa det där snart :D

Svar: Gör det....sååååå goda! :)
Lisa Wallin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Wallin

Passion för pyssligheter...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela