Lisa Wallin

PYSSLIGHETER

Virkade fjärilar

Publicerad 2014-03-31 21:15:37 i Virkning,

 
Vårkänslorna spritter i kroppen och om några veckor är det påsk.
 
I år vill jag inte ha en traditionellt påskris utan jag kommer pryda vårt ris med virkade fjärilar. Jag har inte bestämt mig om det bara ska vara ljusrosa fjärilar eller om jag ska göra dem i olika färger.
Självklart kommer jag att lägga ut en bild på mitt påskris med fjärilar när det är klart!
 
Inspiration och beskrivning på fjärilarna har jag hittat på bloggen Mest virkat
 
 
 
BESKRIVNING "Stora fjärilar"
 
Virknål: 3,00 mm
 
Virka först 4 lm och slut dem till en ring med en sm. Virka sedan runt i ringen.
 
FRÄMRE VINGPARET:   *Virka 4 lm, 3 trippelstolpar, 3 lm och 1 sm* i första lm. Upprepa sedan *detta* i andra lm så att du får det främre vingparet.
 
BAKRE VINGPARET:   *Virka 3 lm, 3 dubbelstolpar, 3 lm och 1 sm* i tredje lm. Upprepa sedan *detta* i fjärde lm så att du får det bakre vingparet.
 
Klipp sedan av tråden och fäst den. Ta en bit tråd av valfri färg och vira två varv runt kroppen på fjärilen, knyt e råbandsknop längst upp på kroppen. Lämna 1 cm tråd efter knuten, detta blir fjärilens antenner.
 
BESKRIVNING "Små fjärilar"
 
Virknål: 3,00 mm
 
Virka först 4 lm och slut dem till en ring med en sm. Virka sedan runt i ringen.
 
FRÄMRE VINGPARET:   *Virka 3 lm, 3 dubbelstolpar, 2 lm och 1 sm* i första lm. Upprepa sedan *detta* i andra lm så att du får det främre vingparet.
 
BAKRE VINGPARET:   *Virka 2 lm, 3 stolpar, 2 lm och 1 sm* i tredje lm. Upprepa sedan *detta* i fjärde lm så att du får det bakre vingparet.
 
Klipp sedan av tråden och fäst den. Ta en bit tråd av valfri färg och vira två varv runt kroppen på fjärilen, knyt e råbandsknop längst upp på kroppen. Lämna 1 cm tråd efter knuten, detta blir fjärilens antenner.
 
 
LYCKA TILL!
 
// Lisa
 
 

Kommentarer

Postat av: Idas beauty ~ mamma till filippa ♡

Publicerad 2014-03-31 22:01:21

Sv: åh tack! :)

Postat av: Tess

Publicerad 2014-03-31 22:05:17

Så fint! :) Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Wallin

Passion för pyssligheter...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela