Lisa Wallin

PYSSLIGHETER

Virkskola DEL 1

Publicerad 2014-04-03 07:03:00 i Virkskola,

Jag tänkte starta en virkskola där jag kommer ge små tips och råd samt visa med bilder och text hur man gör olika maskor.
I första delen av virkskolan har jag sammanställt en lista på förkortningar som man ofta stöter på i mönster/beskrivningar samt gjort en beskrivning på hur man gör luftmaskor.
 
lm - luftmaska
sm - smygmaska
fm - fast maska
hst - halvstolpe
st - stolpe
dst - dubbelstolpe
mb - maskbåge
lmb - luftmaskbåge
v - varv
fr - från
tills - tillsammans
* - upprepa det som står mellan stjärnorna
ggr - gånger
(12) - siffran i parentes visar antalet maskor man ska ha när man virkat klart varvet
 
ATT GÖRA EN LUFTMASKA (lm):
 
Börja med att göra en vanlig löpögla.
Stick in virknålen i öglan och dra åt
lite.
Lägg garnet runt virknålen och dra det
igenom öglan.
Detta ä nu en luftmaska.
Lägg om garnet runt virknålen igen och
dra igenom. Upprepa tills du gjort rätt
antal luftmaskor. 

 
Jag hoppas att ni ska ha nytta av min virkskola och om ni undrar över något så lägg en kommentar i kommentarsfältet så ska jag försöka att hjälpa er!
 
//Lisa
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Wallin

Passion för pyssligheter...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela