Lisa Wallin

PYSSLIGHETER

Marsipankycklingar

Publicerad 2014-04-23 21:57:00 i Bakning,

 
Jag tog några dagar påskledigt från bloggen! Som sista påskrecept tänkte jag visa er hur jag gjorde små marsipankycklingar i hemgjord marsipan.
 
PÅSKKYCKLINGAR
 
200 g mandel
3 st bittermandlar
2,5 dl florsocker
1 st äggvita
1 tsk gul hushållsfärg
flagad mandel
100 g ljus/mörk/vit choklad
 
Skålla och skala både mandlarna och bittermandeln. Låt dem torka på ett hushållspapper. Mixa dem fint i en matberedare eller mal dem i en mandelkvarn. Jag mixade dem i en matberedare.
Blanda ner florsocker och tillsätt äggvitan. Arbeta samman till en slät massa. Tillsätt mer florsocker ifall massan blir för fuktig. Blir den för torr och kompakt tillsätt några droppar vatten. Färga marsipanen gul.
 
Gör marsipankycklingarna  genom att rulla en stor kula till kropp och en liten kula till huvud. Sätt den lilla kulan på den stora. Dela mandelflarn på mitten och tryck fast dem på huvudet som näbb.
Smält chokladen över ett vattenbad. Doppa underdelen av kycklingarnas kroppar i chokladen. Ställ dem på ett smörpapper och låt dem stelna. Doppa en tandpetare i chokladen och "måla" ögon på marsipankycklingarna.
 
 
Lycka till!
 
 
//Lisa
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-25 22:41:25

De godaste kycklingarna jag någonsin smakat/far

Svar: Tack pappa! :)
Lisa Wallin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa Wallin

Passion för pyssligheter...

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela